maandag 1 juli 2013

Armbandjes

Zo in de lente en zomer krijg ik altijd weer zin om aan de slag te gaan met mijn sieradenspullen. Vanaf dat ik een jaartje of dertien was heb ik dit eigenlijk al. Ik weet nog goed dat ik samen met mijn vader en moeder bij  de winkel waar ik inmiddels zelf werk een doosje kraaltjes uit ging zoeken, haha. Inmiddels heb ik redelijk wat spulletjes bij elkaar gespaard en ik knip ook nog steeds oude armbandjes kapot voor de mooie kraaltjes :).
Deze zomer zie je ontzettend veel geknoopte armbandjes, afgewisseld met dunne geregen armbandjes. Hoe meer, hoe beter is het motto. Een leuk werkje om op een mooie zondag zoals gisteren in de tuin te doen. Ik ben uitgegaan van twee armbandjes die ik gratis bij de Nivea kreeg: op de onderste foto de blauwe en de wit met zilveren. Daarbij heb ik wat armbandjes gemaakt die matchten bij mijn outfit van gister. Hieronder een korte beschrijving.

Wit geknoopt armbandje
- 240cm katoenen draad (in dit geval wit, Pipoos)
- kraaltjes met een groot oog (in dit geval 7 witte glaskralen van Rayher)
Knip een stuk draad van ongeveer 60cm. Knip ook een stuk draad van 150cm. Leg het lange stuk onder het korte stuk (begin niet helemaal bovenaan). Maak een aantal macrameknopen. Rijg een kraal aan de kortere draad. Maak weer een aantal knopen. Ga zo door tot je de juiste lengte hebt bereikt voor om je pols. Leg de beide uiteinden van de korte draden over elkaar heen. Knip een stuk draad van ongeveer 30cm en schuif deze onder de draaduiteindes door. Knoop met deze draad een aantal knopen, dit is de sluiting. Knip de draadjes af, maar let op dat ze lang genoeg zijn om de armband een stuk wijder te maken zodat hij over je pols kan.

Armbandje met bloemetjes
- nylondraad (Pipoos)
- rocailles in drie kleuren (in dit geval groen, rood en blauw)
- knijpkraaltjes (Pipoos)
- sluiting (Pipoos)
- ringetjes (Pipoos)
Knip een stuk nylondraad, ongeveer 15cm langer dan dat je je armband wil hebben. Bevestig met een knijpkraaltje het slotje. Rijg drie rocailles van kleur 1 aan (in mijn geval groen), rijg daarna 8 rocailles van kleur 2 aan (in mijn geval rood). Steek de nylondraad terug door de eerste kraal van de tweede kleur. Rijg een rocaille in kleur 3 aan (in mijn geval blauw). Steek het nylondraad door het vierde kraaltje. Begin daarna opnieuw met de eerste kleur tot je armband lang genoeg is. Maak aan de andere kant een ringetje om de sluiting in vast te maken.

Armbandje met grote blauwe bloem
- elastisch nylondraad (Pipoos)
- rocailles
- bloemenkraal (Panduro)
Knip een stuk elastisch nylondraad af, langer dan de lengte van de armband. Rijg rocailles aan tot ongeveer de helft. Rijg de bloemenkraal aan. Rijg daarna weer rocailles aan. Knoop de uiteindes van het elastisch nylondraad aan elkaar en verstevig de knoop met een druppeltje lijm of transparante nagellak.

En naast deze manieren zijn er natuurlijk nog vele andere manier om leuke armbandjes te maken. Ik heb gisteren het boek Shamballa armbanden besteld, die hoop ik morgen binnen te hebben. In dit boek staan vele technieken met betrekking tot dit soort armbanden. Zo kan ik naar hartenlust gaan knopen en rijgen en mijn zelfgemaakte armbandjes steeds weer andere combinaties maken! Fijne maandag verder!



8 opmerkingen:

  1. Schitterende armbandjes heb je gemaakt.Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooie armbandjes Chantal!
    Lieve groetjes, Berlinde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is ook leuk joh... weer eens wat anders dan knippen en plakken hihihi!

    Gr Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattige vriendschapsarmbandjes zijn dit! Mooi gedaan!
    In de zomer zie je ook beter met korte mouwen....
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet dat er ontzettend mooi en gezellig uit. Ik word meteen enthousiast......ik zie je post te laat Chantal anders had ik vandaag nog wat kunnen inslaan.......hihih!!! Heerlijk zo op een vrije zondagmiddag in de tuin! Liefs, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Chantal, wat zijn ze leuk!! Vind de blauwe met de kraaltjes erg leuk en ook die met de rode bloemetjes! Ben benieuwd naar nieuwe armbandjes. Wat een lief babykaartje in je vorige post! Een gezellige dag, Colinda

    BeantwoordenVerwijderen